Down South

Hermed fortsættelsen på vores 11 dage lange guidede tur! Dette indlæg har det hele; outback, ørken, kænguruer, wallabies, vin, smuk natur, storby... You name it! God fornøjelse...

Dag 4
Endnu engang var vi oppe før solen! Denne formiddag krydsede vi grænsen mellem Northern Territory og South Australia og lagde dermed Red Center bag os.

Northern Territory / South Australia Border

Vi kørte og kørte gennem den tilsyneladende uendelige outback – vores mål var ørkenbyen Coober Pedy. Coober Pedy og det omkringliggende område er kendt som Verdens Opal-hovedstad. Første gang man fandt opal i Coober Pedy var den 1. februar 1915 og siden da har byen leveret størstedelen af Verdens opal.

Det berømte Coober Pedy-skilt

Der gælder nogle særlige regler i Cooper Pedy!

Byen, der huser knap 2000 mennesker, er også kendt for dens underjordiske boliger, som er bygget for at beskytte beboerne mod den brændende middagsvarme. Vi var på en rigtig god og lærerig tour på et lille mine-museum, hvor vi også så et eksempel på en af disse underjordisk boliger. Det er meget specialt, men vi var også ret fascinerede af det. Vores egen indkvartering var også under jorden i en slags stor sovesal. Det var en befrielse at komme derind/derned efter mange varme timer i bussen!

Underjordisk bolig

Vi prøvede også selv at finde opaler, men havde desværre ikke heldet med os. Vores guide, Squatter, fortalte om en kvinde på en tidligere tur, som havde fundet en opal, der var rigtig rigtig mange penge værd! Så med den historie i baghovedet håbede vi selvfølgelig også at finde noget, så vi ikke skal bekymre os mere om vores budget, men sådan skulle det ikke gå.

Opaljagt - vi havde desværre ikke heldet med os...

Cooper Pedy ligger som sagt midt i ørkenen og bevoksning er derfor meget begrænset og rigtige træer findes slet ikke. Byen byggede derfor, for nogle år siden dette jerntræ til byen børn, så de havde et træ at klatre i. Byen bruger desuden mange penge på at holde en lille græsplæne ved byen skole, så børnene kan opleve græs!

Hen på eftermiddagen besøgte vi et kænguru-børnehjem, hvor de tager sig af kænguruer, hvis mødre er blevet dræbt i trafikken eller som selv er blevet skabet. Vi var med til at fodre dem og dyrepasseren fortalte om hver enkelt kænguru og deres tilfælde, hvilket gjorde det hele meget personligt. Det er et godt sted for kænguruerne og de er så søde!

IMG_2717.jpg IMG_2716.jpg

De havde også en lille baby-kænguru på knap et halvt år. Den mor var blevet påkørt og dræbt, men heldigvis sørgede vedkommende, som havde ramt moderen, for at kigge i pungen, hvor han fandt den lille baby. Den var så fin og meget populær, især i blandt alle pigerne.

Til aften var det meningen, at vi skulle se solnedgang over The Breakaways, men voldsom regn og storm gjorde det umuligt. Så i stedet tog vi på halv-underjordisk bar og havde en rigtig sjov aften!

Squatter fortalte os den følgende dag, at i løbet af det lille døgn vi havde tilbragt i Coober Pedy, havde de fået mere regn, end i løbet af det sidste år! Nu ligger Coober Pedy også midt i ørkenen, så de får ikke ret meget regn i løbet af et år og de var derfor glade og begejstrede over regnen, mens vi efterhånden var blevet godt trætte af den!

Dag 5
Denne dag fik vi lov ti at sove længe – helt til 6.45! Oven på den foregående aften og nat, var det en træt flok, der satte sig til rette i bussen, men vi havde en masse kilometer foran os, så vi fik indhentet lidt af den manglende søvn.

Efter jeg ved ikke hvor mange kilometer stoppede vi ved Lake Eyre. Lake Eyre er Australiens største sø, når den er fyldt, hvilket sker meget sjældent. Lake Eyre opstod under fugtigere klimaforhold for mange mange maange(!) millioner år siden, men nu er nedbøren så begrænset, at søen kun fyldes et par gange hvert århundrede. Den kolossale fordampning i området efterlader den tykke hvide saltskorpe man kan se på billederne. Der er mange af disse salt-søer i dette område, nogle så små som vandpytter og andre, der er kæmpestore.

Senere, da tissetrængen trængte sig på, stoppede vi i Verdens måske mindste by, Glendambo, med kun 30 indbyggere - men rigtig mange får og fluer!

Det meste af dagen kørte vi gennem et enormt militært testområde, hvor de blandt andet har testet atom-bomber. Squatter fortalte os en masse om området, som jeg desværre ikke kan huske det halve af, men det var ret spændende – tror jeg...

Sidst på eftermiddagen ankom vi endelig til Quorn! Regnen forfulgte os stadig, så i stedet for at køle af i poolen, som det ellers er rutinen efter en lang og varm dag, tog vi på kaffebar og fik varmen.

Efter aftensmaden tog vi ud for at spotte vilde kænguruer og wallabies. Vi ledte især efter den smukke og sjældne Yellow Footed Rock Wallaby. Vi havde dog ikke heldet med os med den, men så et par nysgerrige kænguruer.

Dag 6
I dag besøgte vi Flinders Range. Vi gik en super god tur op til to udsigtsposter med fantastisk udsigt over området. Og! Mest fantastisk af alt; vi havde ingen regn i dag, men masser af solskin, men uden at det var for varmt, da regnen dagen forinden havde kølet jorden ned.

I løbet af dagen gjorde vi stop flere steder og ét sted var vi, helt uventet, så heldige at spotte flere Yellow Footed Rock Wallabies! Kan I spotte dem på billederne?

Dag 7
Dagen vi alle havde ventet på! Vi kørte gennem Clare Valley og besøgte Sevenhill Cellars, en af områdets ældste vingårde, hvor vi smagte flere forskellige vine. Vi følte os dog ikke så velkomne; det virkede som om de ikke rigtig regnede en flok backpackers for vin-kendere og ville vist bare have os ind og ud igen så hurtigt som muligt.

Hen på eftermiddagen ankom vi til Adelaide, som er kendt for sin kultur, sine teatre og festivaller og er porten til nogle af Australiens mest berømte vinproduktionsområder. Her sagde vi farvel til næsten halvdelen af gruppen. De resterende lavede mad sammen på vores hostel, hvilket var rigtig hyggeligt! Senere var vi ude og smage på Adelaides natteliv og vi kan konstatere at mandag IKKE er gå-i-byen-aften i Adelaide!

Dag 8
Denne dag var til fri afbenyttelse og vi havde en virkelig god dag i Adelaide sammen med Jacqueline og Fabrizio fra gruppen! Vi udnyttede de gratis cykler, som byen så venligt stiller til rådighed og cyklede rundt på må og få.

Sidst på eftermiddagen tog vi sporvognen til Glenelg Beach, hvor vi slappede af, kiggede på surfere, spillede volleyball og senere så en smuk solnedgang.

Solnedgang ved Glenelg Beach

Selv om vi var trætte og kolde og bare havde lyst til at sove, da vi endelig kom hjem fra Glenelg, udnyttede vi alligevel de gratis billetter vi havde fået til et Cabaretshow på Fringe Festival. Det var et virkelig godt og sjovt show og vi havde en rigtig hyggelig aften til festivallen. Alt i alt var det bare en super god dag!

Dag 9
Vi var for en gangs skyld tidligt på færde og hurtigt af sted. Gruppen blev fordoblet, da der stødte en del til, som var på tur mellem Adelaide og Melbourne.

Vi lagde skønne Adelaide bag os, krydsede grænsen mellem South Australia og Victoria og satte kursen mod The Grampiens National Park. Her gik vi en kort tur i svært terræn op til en fantastisk udsigtspost! Uvejret truede hele tiden, men det holdt heldigvis nogenlunde tørt.

Dag 10
Efter en lækker morgenmad, som blandt andet bestod af pandekager lavet på grillen, kørte vi til Brambuk Aboriginal Culture Centre, hvor vi malede vores egen boomerang og lærte om områdets oprindelse, både aboriginals' skabelsesberetninger og de mere videnskabelige forklaringer. Det var et spændende og lærerigt besøg og vi kom derfra med vores flotte, hjemmelavede boomeranger.

Vi kørte videre og hen på eftermiddagen tog vi hul på den fantastiske Great Ocean Road. Vi var lidt urolige for vejret, for vi havde virkelig set frem til denne strækning og det ville være rigtig ærgerligt, hvis vejret var dårligt. Men vi var heldige; vejret holdte tørt og det lykkedes os endda at få blå himmel på de fleste billeder!

Bay of Islands

Bay of Martyrs

The Grotto

London Bridge

Lord Archy Gorge

Solnedgang ved Twelve Apostles

Dag 11
Den ellevte og sidste dag med vores gruppe stod vi tidligt op og kørte den sidste halvdel af Great Ocean Road. Vi startede dagen ud med en gåtur ved Twelve Apostles og kørte derefter videre mod Melbourne. Vi havde et par enkelte fotostops på vejen, men det meste af tiden i bussen blev brugt på at indhente søvn efter en ret kort nat.

Twelve Apostles

IMG_3337.jpg IMG_3341.jpg

Split Point Lighthouse

Det var generelt en stille dag, dels fordi alle var trætte efter mange dage med meget på programmet og dels fordi vi vidste, at turen var ved at være slut og vi derfor skulle sige farvel til alle de søde og sjove mennesker vi havde lært at kende. Til aften forkælede vi os selv med super lækkert mad på en italiensk restaurant med tilhørende rødvin, hvorefter vi så en film og gik tidligt i seng.

Alt i alt var det en rigtig god tur med masser af gode oplevelser og nye bekendtskaber. Vi synes selv at det var den rigtige måde at gøre det på, da vi aldrig ville have klaret de mange, mange, mange(!) kilometer i outbacken selv. Men selvom vi har brugt mange timer i bussen, har der også været meget på programmet og vi er derfor godt tilfredse med at tage en pause fra rundrejsen for en stund.

Skrevet af signeogemil 18:08 Gemt i Australien

E-mail denne beretningFacebookStumbleUpon

Indholdsfortegnelse

Vær den første til at kommentere på denne beretning

Comments on this blog entry are now closed to non-Travellerspoint members. You can still leave a comment if you are a member of Travellerspoint.

Indtast dine Travellerspoint login oplysninger herunder

( Hvad er dette? )

Hvis du endnu ikke, allerede er medlem af Travellerspoint, kan du tilmelde dig gratis.