Storby, strand, smuk natur og surfing

Efter to dejlige uger i Marlo, tog vi tilbage til Melbourne. Her brugte vi en dag på at se Queen Victoria Market, Australiens største marked. Det lignede ethvert andet marked med boder, der solgte grøntsager, kød, delikatesser, skrammel, tøj og souvenirs og små madboder, hvor man kunne finde sig en billig frokost. Måske var vores forventninger for høje, men vi var ikke synderligt imponerede over Queen Victoria Market. Der var næsten ingen mennesker, den dag vi var der. Emil har dog efterfølgende snakket med Fabrizio, som vi var på tur med i Outbacken og han sagde, at markedet var helt fantastisk, da han var der. Han viste nogle billeder fra det og der var mindst dobbelt så mange mennesker, som da vi havde været der. Han havde også været der om aftenen, til Night Market og det havde været rigtig godt, så vi kom måske bare på det forkerte tidspunkt. Efter markedsturen tog vi til Harbourtown, hvor der ligger et stort outlet shoppingcenter, hvor Emil fik fyldt tasken med billigt tøj, mens Signe mest kedede sig og spiste jordbær.

Dagen efter trak vi i de kulturelle sko og begav os mod ACMI, Australian Centre of the Moving Image. Det er et stort museum, som lærte os en masse om hvordan lyd, film og spil har udviklet sig igennem tiderne, både i Australien, men også over resten af Verdenen. Det var et rigtig spændende museum, der mættede os med både viden og underholdning. Vi hørte om udviklingen af nye film teknikker, vi prøvede nogle af de allerførste konsolspil der blev opfundet, vi så bilen som blev brugt i Mad Max og vi fik lavet en matrix-film, med os selv som hovedpersoner. De havde en kube med slowmotion-kameraer på væggen hele vejen rundt, så når man bevægede sig hurtigt rundt inde i den, så det ud som scenen i Matrix, hvor Neo bevæger sig i slowmotion og undgår at blive skudt. Det tog et par forsøg, men derefter fik vi helt gode klip ud af det.

Efter ACMI, gik vi en tur rundt i byen for at se på Street Aart (gadekunst). Vi slog også et smut forbi Chinatown - endnu en skuffelse - og slappede af i nogle af de mange dejlige parker, der ligger hele vejen rundt om bymidten, inden en natbus tog os videre mod Sydney.

large_IMG_3921.jpg'

Vi ankom til Sydney tidligt den efterfølgende morgen og vi vidste at vi havde en lang gåtur foran os over til vores hostel, før vi kunne slappe af. Humøret var ikke i top, efter en lang nat i bussen, men det ændrede sig ret hurtigt; så snart vi kom ud af stationen i Sydney, fandt vi kortet frem, for at finde ud af hvilken retning vi skulle gå i. En østeuropæisk pige kom over mod os med åbne arme og råbte ”Hello, fellow travellers! Where are you going, can I help you?” Og vi snakkede kort med hende og hun fik os sendt i den rigtige retning. Sikke en dejlig modtagelse at få, på sådan en grå morgen! Alle vi mødte på vejen var glade og vi gik langs med Hyde Park, en flot park, det meste af vejen til vores hostel. Man kan sige rigtig meget dårligt om vores hostel, vedrørende hygiejne, rengøring og så videre, men det var billigt og placeringen var fantastisk! Det ligger lige ved siden af Botanic Gardens, med 15 minutters gang til havnefronten med caféerne, broen og operaen. Så alt i alt var førstehåndsindtrykket i Sydney rigtig godt! (Selvom Signe efterhånden har fundet ud af, at hun ikke ligefrem er en storby-pige...)

Efter vi havde tjekket ind og købt lidt mad, gik vi ned mod havnen. Næsten samtidig med at vi ankom til havnefronten, hvor man fra alle de små caféer kan se både bro, operahus og en masse både, blev himlen total skyfri. Solen spejlede sig i operahuset, varmede os og gav os lyst til en øl. Efter et par øl ved foden af operahuset, vendte vi næsen hjem mod vores hostel. Vi gik gennem Botanic Gardens og forbi en lille lystbådehavn, hvor vi så alt fra små joller, til kæmpe store katamaraner og trimaraner.

Dagen efter gik vi en af de mest kendte sceniske gåture, der er i Sydney; fra Coogee Beach til Bondi Beach. Det er en gåtur på cirka seks kilometer langs med kysten. Dele af turen går man på høje stejle klipper, som styrter lige ned i det voldsomme hav, nogle steder ligger der små hyggelige familiestrande, beskyttet fra de store bølger og andre steder igen er der strande fyldt med unge mennesker der surfer, bader, spiller bold og slapper af i solen. Der var en masse flotte strandparker på turen og vi brugte mere tid på at ligge og nyde det, end vi gjorde på at gå, så det var sidst på eftermiddagen, før vi kom frem til Bondi Beach. I Bondi brugte vi et par timer på stranden, hvor vi kiggede på surfere og med lige dele spænding og nervøsitet drømte os et par dage frem i tiden...

Den efterfølgende dag stod vi tidligt op og tog toget ud til Blue Mountains, som ligger to timer uden for Sydney. Der er en masse bjerge, som er dækket af eukalyptustræer. Fra eukalyptustræerne stiger der en damp op, som bøjer lyset på en måde, der får træerne til at se blå ud. Vi gik en seks timers tur derude og så en masse vandfald og super flot natur. Lige da vi var nået til det sidste vandfald på turen og var begyndt at tænke på at tage hjem igen, begyndte det at styrtregne og Blue Mountains blev hurtigt til Grey Mountains. Vi søgte tilflugt i nogle træer, mens vi ventede på bussen, der skulle tage os tilbage til byen, hvor toget gik fra. Trætte og drivvåde, blev vi enige om at det ville være en god idé med en kop te, inden vi tog hjem, så vi besøgte verdens største private tepottesamling, som huser over 3000 forskellige tepotter! Her fik vi en kop te og en scone - lige hvad vi havde brug for! - inden vi tog toget tilbage til Sydney.

Sidste dag i Sydney var den varmeste og vi havde ikke rigtig nogle planer, fra vi tjekkede ud om morgenen, til vi skulle med bussen om aften. Vi besluttede os derfor for at tage til Manly Beach, som er en af de mest kendte surf-strande i Sydney. Hele morgenen var vi ved at omkomme i varmen, men da vi endelig kom frem, blev himlen kulsort og der brød det værste regn, lyn og torden ud vi nogensinde har set. De mange hundrede mennesker, der sad på stranden, stimlede sammen i alle de små butikker, der ligger langs med stranden og på under to minutter var stranden tom - bortset fra alle surferne, de blev ude på trods af vejret, for med det dårlige vejr, kommer de store bølger. Bølgerne blev skræmmende store og de mindre øvede eller måske bare mere forsigtige og fornuftige surfere kom efterhånden op af vandet. Vi brugte, lige som alle andre, de regnfulde timer på at kigge i butikker og kom selvfølgelig til at købe noget... For at komme til og fra Manley skal man med en båd og især på vejen tilbage havde vi en fantastisk flot udsigt til operahuset!

Efter endnu en natbus ankom vi til Spot X, hvor vi skulle være de næste tre dage, for at lære at surfe. Vi ankom meget tidligt om morgenen og tog os derfor en lur efter vi havde checket ind, inden første lektion startede. Først skulle vi selvfølgelig lære noget om sikkerhed, derefter øvede vi os lidt på stranden, i hvordan man undviger bølgerne på vejen ud, hvordan man fanger en bølge og hvordan kommer op og stå på boardet. Derefter var det endelig tid til at komme i vandet! Vi løb alle ud med vores boards under armen, ivrige efter følelsen af at flyde hen over vandet med de brussende bølger lige efter os. Vi var begge overraskende gode til det. Emil kom op og stå i første forsøg og det varede ikke længe, før Signe fulgte efter. Surf-campen ligger i en lillebitte lokal by og har deres egen.
Der var en del andre aktiviteter som vi tog del i, blandt andet beachvolley, hav-rafting og en tur til Rock Pools. Rock Pools er et sted lige ved siden af havet, hvor vandet gennem mange år har hvirvlet små sten rundt, så de har boret et dybt hul i en kæmpestor sten. Det har resulteret i, at der er blevet skabt en tre meter dyb pool i stenen, der ligger så højt, at vandet kun lige kan komme derop, når bølgerne er store. Poolen var kun tre meter i diameteren, så man blev ret overrasket over, hvor dyb den var første gang man hoppede i. Vi klatrede op på en høj sten lige ved siden af poolen, og sprang i vandet fra den.

Efter at have ligget i saltvandet stort set uafbrudt i tre dage, måtte vi desværre sige farvel og stige på bussen, videre mod næste destination; Byron Bay. Her blev vi samlet op af Ben, som vi har boet ved i ni dage nu. Han bor i et fint lille hus på en bakketop udenfor Mullumbimby, med udsigt over en kæmpe stor regnskovsdækket dal til den ene side og havet til den anden side. Vi har hjulpet ham med at male huset, vi har ryddet busk og så har vi passet hans hund Loki i to dage, mens han var til en konference i Brisbane. Vi har haft det rigtig godt her, spist en masse lækkert mad, fået arbejdet en del og haft en masse gode snakke med Ben, men også med Loki. I morgen går turen tilbage til Byron Bay, hvor vi skal være et par dage og derefter videre op ad kysten.

Skrevet af signeogemil 22:15 Gemt i Australien

E-mail denne beretningFacebookStumbleUpon

Indholdsfortegnelse

Vær den første til at kommentere på denne beretning

Comments on this blog entry are now closed to non-Travellerspoint members. You can still leave a comment if you are a member of Travellerspoint.

Indtast dine Travellerspoint login oplysninger herunder

( Hvad er dette? )

Hvis du endnu ikke, allerede er medlem af Travellerspoint, kan du tilmelde dig gratis.