East Coast, Australia

Bedre sent end aldrig - ikke?

Hermed sidste indlæg fra Down Under. Ja, det dækker den sidste måneds tid, dog kun i korte træk. God fornøjelse!

Byron Bay
Stille og rolig hippie-by med mange haremsbukser, dreadlocks, flettede armbånd og bare tæer. Vi brugte et par dage her på stranden med surfing og afslapning. Den sidste morgen så vi solopgangen ved Cape Byron, Australiens østligste punkt. Det var virkelig smukt - der er nu noget helt særligt ved at få lov til at se og mærke en ny dag begynde.

Surfers Paradise
Højhuse, diskoteker - og gratis opgradering fra dorm med 10 senge til dobbelt-værelse! Wuhu! På trods a navnet er det ikke særligt godt at surfe der, men Emil tog selvfølgelig udfordringen op alligevel. Vi forkælede os selv med restaurantbesøg og vin i anledning af... Hm... At livet er skønt! Det var også her vi fik ændret vores planer lidt og tog en uge af Australien og en ekstra i Indonesien, så vi kunne få mere tid til at dykke.

Brisbane
Østkystens og Queenslands hovedstad, dog ikke meget at give sig til. Vi (Signe) fik tiden til at gå med en hysterisk tøjkrise efterfulgt af shopping, en tur til byens dejlige lagune og en tur i biografen.

Noosa
Super hyggelig lille by og vi boede på et skønt hostel - ja, de findes faktisk, selvom det er svært at tro... Flere timer blev brugt på stranden, Emil ude i bølgerne og Signe på sandet. Vi gik også en skøn tur i nationalparken langs kysten, seks kilometer - selvfølgelig med surf board under armen! Tænk hvis vi kom forbi et set gode bølger i vi ikke havde et med! Katastrofe! Den ene aften tog vi op til et udkigspunkt med fantastisk udsigt over byen, floderne og havet for at se solen gå ned. Det endte i et værre uvejr og vi var plaskvåde, da vi endelig kom hjem, men det var heldigvis en flot solnedgang.

Rainbow Beach/Fraser
Rainbow Beach er ikke andet end udgangspunktet for super fede ture til Fraser Island, Verdens største sandø. Vi havde en cool gruppe inklusiv et dansk par. Vi kørte selv firehjulstrækkeren rundt på øen, hvilket var ret sjovt og ret sejt, hvis vi selv skal sige det. Vi besøgte blandt andet Lake McKenzie (stort billede), Champagne Pools og Eli's Creek. Vi så også den berygtede dingo, som faktisk er en ret flot hund.

Agnes Water
Sidste surf-mulighed på østkysten, så Signes fødselsdag blev tilbragt ude i bølgerne. Senere forkælede vi os selv med restaurantbesøg og vin. Det var også her, på aftenen hvor vi egentlig skulle have været videre med natbus videre til Airlie Beach, at vi fik lov at mærke konsekvenserne af cyklonen Ita, som I sikkert har hørt om. Vejene længere nordpå var lukkede, men vi blev nødt til at komme ud af Agnes Water, som har begrænsede busafgange, så midt om natten fandt vi os selv checket ind på et hostel udenfor Rockhampton... Det var ikke lige planen! Hele den efterfølgende dag gik med at slås med Greyhound, fordi vi skulle simpelthen til Airlie Beach, da vi havde en forhåndsbooket bådtur, der lagde fra kaj den efterfølgende morgen kl. 9! Og heldigvis! Som ved et mirakel (udløst af Emils altid rolige og tålmodige sind) havde vi pludselig pladser på en bus senere på aften. Den ville ikke tage os til Airlie Beach, men til Proserpine, som ligger 20 kilometer derfra. Heldigvis var der flere der havde valgt den løsning, så da vi ankom til Proserpine klokken tre om natten fyldte vi to taxaer op og satte kursen mod Airlie Beach. Klokken fire lå vi endelig i vores senge, total mørbankede og prøvede ikke at tænke på at vi skulle op kl. 7.30 for at tage på bådtur til Whitsundays...

Airlie Beach/Whitsundays
Selvom vi var trætte, var det en super tur ud til Whitsunday Island. Vi var bare på en en-dags-tur, med Ocean Rafting, så der var fart over feltet, hvilket var lige hvad vi havde brug for, for at holde os vågne. Vi snorklede og nød det gode vejr og den fantastiske udsigt over det turkis blå hav og de hvide strande. Det er et af de steder, hvor selv det bedste kamera ikke retfærdiggør motivet. Nøj, hvor var det smukt!

Ayr
Der er ikke meget at sige om Ayr, men 15 kilometer udenfor Ayr ligger Alva, et lillebitte sted, der sjældent ser en backpacker, på trods af at det ligger lige på backpacker-vejen. Og 30 kilometer ud for Alva, 30 meter under havets overflade, ligger S.S. Yongala.

S.S. Yongala sank i en cyklon den 23. marts 1911 ( over 100 år siden) med tab af alle 122 passagerer og forblev uopdaget i næsten 50 år. Hun blev ikke identificeret før 1958. Vraget ligger nu på sin styrbord side i 14-28 meters vand og med en længde på 109 meter, er den det største og mest intakte historiske skibsvrag i australske farvande. Yongala er med tiden blevet til et kunstigt rev med flere sorter af koraller end de fleste naturlige rev. Det er nu blevet kendt som et af ​​Verdens bedste vrag-dyk og et af ​​Australiens bedste dykkersteder på grund af den brede vifte af maritimt liv, som man kan finde der.

Desværre havde cyklonen Ita hvirvlet bunden godt og grundigt op, så sigtbarheden var ikke så god, som den kunne have været. Men det gør heldigvis ikke så meget lige netop ved Yongala, fordi der er simpelthen så meget liv, så man ser en masse, selvom man kun kan se fem meter foran sig. På vores første dyk, et Adventure Deep Dive, som tog os ned på knap 30 meter, så vi hundrede og atter hundrede fisk og masser af koraller, men ikke noget stort, det måtte vi vente med til vores andet dyk, hvor vi fik selskab af flere guitarhajer, marble rays og søslanger. Det var så fedt endelig at se noget stort! I selve vraget kunne vi kigge ind til et badekar, toiletter og motorrum, hvilket var ret sjovt, men også fik vragets ulykkelige historie til at virke meget virkelig... (Billederne har vi fået lov at stjæle fra Marko, en af de andre dykkere på turen)

Det var super fedt at tage et sidespring fra den gængse backpackerrute, som vi ellers har fulgt mere eller mindre siden Sydney og få del i den hemmelighed, som S. S. Yongala er. Og så er det jo altid mega fedt at dykke!

Mission Beach
Fra scubadiving til skydiving. Dagen efter ankomst til Mission Beach oprandt dagen, som vi havde frygtet, men også glædet os til. Mission Beach er nemlig kendt for at have nogle af de bedste faldskærmsudspring i Australien. Vi blev hentet tidligt om morgenen, fik udstyr på og kørte så mod flyvepladsen. Vi satte os ind i det lillebitte fly, vi var syv eller otte, der skulle springe, med hver vores guide på ryggen. Da vi kom op i 14.000 fods højde åbnede døren - hvis man kan kalde et stykke plastik for en dør - og de første begyndte at springe ud og forsvinde. Alting gik vildt hurtigt, så man nåede ikke rigtigt at tænke over det og i løbet af 20 sekunder var flyet tomt. Det fedeste ved hele oplevelsen var de første fem sekunder, hvor alt var ét stort virvar og man rullede rundt og skiftevis så flyet forsvinde op i himlen og jorden komme farende i mod sig. Derefter stabiliserede instruktøren os, så vi hang med armene og benene ud til siden, mens vi nød udsigten i frit fald med 200 km/t. Det kunne mærkes i huden! Vi kunne se havet, revet, en masse øer, skyerne, regnskoven, floden og den strand, som vi skulle lande på, kort sagt havde vi en helt fantastisk udsigt. Efter et minuts frit fald, som gik vildt hurtigt, blev faldskærmen udløst og vi dalede langsomt mod jorden resten af vejen. Da vi kom ned var vi helt statiske over det adrenalin spark vi lige havde fået. Det var så fedt!

Udover skydiving, er der dog ikke meget at sige om Mission Beach, så vi ville bare gerne ud af byen hurtigst muligt, men der var sket en fejl med vores bus-booking; det var kun Signe, der var booket ind og bussen var fuld, så der var simpelthen ikke plads til lille Emil, så vi var nødt til at blive en dag mere. Super kedelig dag Vi fik dog ordnet vores vasketøj og andre praktiske ting og kom uden problemer af sted den efterfølgende aften.

Cairns
Sidste stop på østkysten, Cairns, bød på både små og rigtig store oplevelser! Vi var på tur til Atherton Tablelands, et regnskovsområde, som ligger sydvest for Cairns. Det var en våd og kold dag i det ellers varme og fugtige Far East, men det var trods alt en rigtig god tur. Vi så mange flotte vandfald, som vi også badede i, selvom det var hundekoldt(!), og et kæmpestort figentræ, som voksede på et andet træ. Det var ret sejt!

"Hvor koldt er det, skat?"

Vi mødtes også med Anja og Mikkel, det danske par, vi var på fraser Island på, og havde en super hyggelig aften sammen med dem. Selvfølgelig gik vi også lidt rundt på må og få i byen og så os omkring, og hvis det ikke havde været for det altomfattende vejarbejde de havde gang i, ville det nok være en rigtig rigtig hyggelig og stille og rolig by. Men! Den helt store vinder-oplevelse, vores Live Aboard på Great Barrier Reef, begyndte klokken seks om morgenen den 24. april. Vi havde valgt at tage vores Advanced Open Water-kursus på turen, da det var en rigtig god deal for os, når vi alligevel skulle af sted. Og ude på båden blev vi grebet af stemningen og tog også Nitrox kursus. Yes! Det var nogle lidt hektiske dage, da vi havde mange (11) dyk i løbet af to og en halv dag, men på den anden side - vi var kommet for at dykke, så hvorfor lave andet? Vi dykkede, spiste og sov, spildte ikke tiden på alt muligt andet. Det var så så så fedt! En kæmpe og enestående oplevelse, som vi begge har set frem til i så lang tid! En oplevelse for livet! Der er ikke så meget mere at sige. Vi så en masse flotte koraller, masser af dyreliv; alverdens farverige fisk, rokker, hajer... Og ja - vi så skildpadder og ja - vi fandt nemo! :-D Og ja - vi har selv taget alle billederne!

Darwin
Vi forlængede vores 10 timers stop-over og tog en overnatning i Darwin, bare for at se byen. Puha, hvor var der varmt! Vi gik en tur rundt i byen og ned til Waterfront, byens kunstige og krokodille-sikre strandområde. Om aftenen ville vi have været på marked, men solen tog det gode vejr med sig, da den gik ned og hele aftenen lynede og tornede og regnede det, som vi aldrig har kendt mage! Men vi kom selvfølgelig også lige i slutningen af 'storm-sæsonen'. Vores aller-aller-sidste dag i Australien var også våd, så vi brugte dagen på at ordne de sidste praktiske ting inden afgang til Bali og stenede noget Nat Geo Wild...

Skrevet af signeogemil 00:26 Gemt i Australien

E-mail denne beretningFacebookStumbleUpon

Indholdsfortegnelse

Vær den første til at kommentere på denne beretning

Comments on this blog entry are now closed to non-Travellerspoint members. You can still leave a comment if you are a member of Travellerspoint.

Indtast dine Travellerspoint login oplysninger herunder

( Hvad er dette? )

Hvis du endnu ikke, allerede er medlem af Travellerspoint, kan du tilmelde dig gratis.